Flyv wil de kleinere luchthavens in de meer landelijke gebieden van Europa veel beter gebruiken en met elkaar verbinden. Over enkele jaren wordt een grote groei voorzien in de vraag naar en het gebruik van kleine schone en stille elektrische vliegtuigen die afstanden van 100 tot 900 kilometer kunnen overbruggen. Naarmate de batterijen beter worden, zullen de afstanden toenemen. Dit is een aantrekkelijke markt voor vraag gestuurde luchttaxidiensten die passagiers vanuit de elektrische auto in een elektrisch vliegtuig duurzaam en snel kunnen verplaatsen met korte overstaptijden en tegen concurrerende tarieven. Via een app kun je een vlucht bestellen en de vliegende taxi staat klaar op het gewenste tijdstip. Het is een kwestie van tijd dat dit mogelijk wordt. Twente Airport en Flyv willen deze markt bedienen en gaan daar nu de voorbereidingen voor treffen.
Geleerde lessen Twente Airport schaalbaar naar andere vliegvelden
Als gevestigde regionale luchthaven die gewend is aan zakenvluchten op aanvraag, heeft Twente Airport een goede positie om te helpen bij het mogelijk maken van nieuwe duurzame vervoersdiensen op aanvraag. Dat stelt ook eisen aan de grondoperatie, zoals het verwerken van passagiersstromen, het vullen/laden van vliegtuigen en het opzetten van vliegtuigonderhoud. De lessen die op Twente Airport worden geleerd, kunnen ook op andere vliegvelden worden toegepast.
Tomislav Lang, oprichter Flyv: "We zijn verheugd om Twente Airport toe te voegen als een vooruitstrevende, progressieve nieuwe regionale luchthavenpartner. Flyv kan lokale bedrijven in Twente en Overijssel helpen bij het verkennen van de mogelijkheden voor conventionele vliegverbindingen met Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk, een verzorgingsgebied van zo’n drie miljoen mensen.”
Next-gen vliegtuigen hebben toegewijde operators nodig
“Het management van Twente Airport is enthousiast over de luchttaxidiensten en de elektrische en eVTOL next gen programma's, maar ook over de nieuwe vliegtuigontwikkelaars die de nieuwe duurzame vliegtuigen ontwerpen en bouwen en de baanbrekende exploitanten die ermee willen vliegen," zegt Gerben Groothuis, eFlight Business Development Manager op Twente Airport. “Het is ook slim om met bestaande kleinere fossiel aangedreven vliegtuigen te starten met het opzetten van deze taxiservice, zolang de elektrische vliegtuigen nog niet beschikbaar zijn. Men kan op Twente Airport oefenen met bestaande toestellen om de service uit te proberen, zodat over enkele jaren de overstap naar schone en stille toestellen vlot kan worden gemaakt.”
Flyv zal zijn eigen Air Operator Certificate (AOC) vestigen en streeft ernaar om tegen het einde van 2024 een kernnetwerk binnen Europa te hebben opgezet en in 2025 met de eerste vluchten te starten. In eerste instantie met de robuuste Tecnam P2012 Traveller met STOL-prestaties die vanaf Twente Airport zal vliegen.
Daarna volgt de hybride elektrische Electra en uiteindelijk de volledig elektrische Eviation Alice. Beginnend met vier Tecnam P2012 Travellers, is Flyv van plan om haar vloot in de komende tien jaar uit te breiden tot meer dan 50 low-cost en emissiearme vliegtuigen, afhankelijk van de vraag van de klant. In oktober ondertekende flyv een intentieverklaring met Eviation in de VS voor de aankoop van 25 volledig elektrische Alice-vliegtuigen, als aanvulling op de hybride Electra.aero commuterliner, waarvoor in 2022 een voorbestelling van meer dan 50 vliegtuigen werd gedaan.