Twente Airport heeft de rechtbank in haar pleidooi uitvoerig uitgelegd waarom het volstrekt redelijk zou zijn als de inspectie een ontheffing zou verlenen aan Twente Airport zodat deze turnpads niet hoeven te worden aangelegd.
Efficiënte én veilige afhandeling op Twente Airport
Op Twente Airport meldt al het vliegverkeer zich minimaal 24 uur van tevoren aan:
- Rustige luchthaven, dus vliegverkeer kan ruim worden ingepland
- Geen onaangekondigd vliegverkeer
- Grotere toestellen alleen incidenteel
=> Geen noodzaak om de baan snel vrij te maken voor ander (nieuw) verkeer.
Grotere toestellen maken op Twente Airport geen draai, maar worden na de landing met een (elektrische) Tow-Truck achteruitgeduwd (push back) naar het platform.
=> Gecontroleerd, snel en veilig!
Turnpads op Twente Airport
- Géén toegevoegde waarde voor vliegveiligheid
- Aanleg turnpads brengen onnodig veel extra kosten met zich mee: tussen 2,3 en 2,5 miljoen
Geen ontheffing betekent inkomstenderving:
- Misgelopen parkeerinkomsten
- Meerdere keren ‘nee’ moeten verkopen bij aanvragen langdurig parkeren grotere vliegtuigen i.v.m. niet kunnen garanderen vertrek vliegtuigen
Parkeermarkt grote toestellen:
- Eén van de inkomstenbronnen voor exploitatie luchthaven
- Draagt bij aan de ambitie van Twente Airport als testluchthaven voor de verduurzaming van de luchtvaart. Dat alles binnen uiterst veilige condities.
Uitspraak
Het bestuur kijkt uit naar de uitspraak van de rechtbank, die op zijn vroegst in januari volgend jaar wordt verwacht. Op dit moment speculeren we niet op een mogelijke uitkomst, maar gaan we uit van het vertrouwen dat we er alles aan gedaan hebben om de redelijkheid van ons verzoek duidelijk aan de rechtbank over te brengen.