Veiligheid niet in het geding
Twente Airport heeft de inspectie diverse malen verzocht de datum van 30 juni te verschuiven tot het einde van het parkeercontract (juni 2022), omdat de drie toestellen over een jaar net zo veilig kunnen vertrekken als dit jaar. De luchtvaartinspectie verwijst echter naar de afspraken die eind oktober 2020 zijn gemaakt bij het vertrek van de eerste Lufthansa toestellen en wil die afspraken hoe dan ook handhaven. Lufthansa liet eind oktober 2020 weten zich in te spannen de toestellen eerder te verplaatsen en benadrukte toen dat dit “niet eerder zou lukken dan vanaf eind juni 2021”. De luchtvaartinspectie heeft dit vervolgens eenzijdig als definitieve datum vastgelegd.
Hoge kosten
Lufthansa is genoodzaakt de toestellen opnieuw langdurig te stallen, omdat ze wil afwachten of en hoe snel de luchtvaart herstelt van de Covid-crisis en of ze de toestellen opnieuw kunnen gebruiken of alsnog moeten (laten) ontmantelen. Als Lufthansa de vliegtuigen elders moet parkeren, moet ze de ingepakte toestellen uitpakken, vlieggereed maken en laten vertrekken naar een andere luchthaven om ze daar opnieuw in te pakken voor langdurige stalling (deep storage).
Lufthansa legt de rekening van de verplaatsing en de daarbij komende in- en uitpakkosten neer bij Twente Airport, omdat er sprake is van contractbreuk. Inclusief de gederfde parkeerinkomsten tot eind juni 2022, kan de schade voor Twente Airport oplopen tot ruim €800.000,-. Lufthansa is al gestart met de werkzaamheden aan het eerste toestel en over een maand start men met het tweede toestel. Vandaar het spoedeisende karakter van een kort geding. Hoe eerder een uitspraak, hoe meer onnodige schade kan worden voorkomen.
Onnodige schade
Een dergelijke onkostenpost ten laste van gemeenschapsgeld acht het bestuur van Technology Base, waar Twente Airport onderdeel van uitmaakt, buitenproportioneel. Alleen door een gerechtelijke uitspraak op hele korte termijn kan dit voorkomen worden.
Voorzitter van het algemeen bestuur van Technology Base, Jeroen Diepemaat: “Ik betreur het om als publieke organisatie een andere overheidsorganisatie voor de rechter te moeten dagen. Maar alles afwegende zien we geen andere oplossing om grote en onnodige maatschappelijke schade te voorkomen. Niemand in Twente is gebaat met deze schade. Deze schade is eenvoudig te voorkomen als ILT bereid is om de toestellen tot einde contract te laten staan”.
Investeren in de toekomst van Twente Airport
Twente Airport wil voldoen aan de eisen voor het laten landen en vertrekken van grote vliegtuigen en wil daarom de bermen langs de startbaan versterken. Er wordt op dit moment onderzocht hoe dit het beste kan, maar dat kost tijd en is zeker niet voor eind juni afgerond.
Jan Schuring, directeur Technology Base: “Twente Airport investeert liever in een veilige infrastructuur en in de toekomst van de luchthaven, dan in onnodige verplaatsingskosten van lege vliegtuigen. De publieke kosten hiervan zijn onverantwoord hoog. Het is spijtig, maar volstrekt verdedigbaar dat wij de rechter vragen om een onafhankelijke belangenafweging”.
Wanneer het kort geding plaatsvindt is nog niet bekend.