Twente Airport heeft jongste havenmeester van Nederland

Op zondag 2 april heeft onze interim havenmeester Daan Hoekstra het stokje officieel overgedragen aan Laurens Esveldt. Laurens is met zijn 24 jaar de jongste havenmeester van een vliegveld in Nederland, terwijl Daan een van de langst zittende havenmeesters is. Een gesprek tussen een oude rot en een jonge hond, waarin al direct duidelijk wordt dat leeftijd niets zegt over het enthousiasme en de passie voor de luchtvaart in het algemeen en Twente Airport in het bijzonder.

Daan is per 1 januari 2021 bij Twente Airport begonnen als interim havenmeester (Airport Manager). Daan: “Toen ik bij Twente Airport kwam, trof ik eenzelfde soort veld aan zoals jaren geleden bij Lelystad. Ik ben in Lelystad in 1995 begonnen en toen moesten we ook alles zelf doen met een klein team. Van grasmaaien tot de toren bemannen. Bij Twente Airport was het in 2021 hetzelfde, met het grote verschil dat de medewerkers niet eens in dienst waren, maar ingehuurd werden via Teuge. Er waren nog geen echte openingstijden; we waren open op het moment dat er een vliegtuig aan kwam. De brandweer hadden we ook niet in eigen beheer. Doordeweeks waren dit meestal collega’s van Technology Base en ’s avonds en in het weekend werd er gebruik gemaakt van iemand van de Vliegclub.”

Professionaliseren organisatie

Het eerste wat Daan opgepakt heeft, was dan ook het professionaliseren van de organisatie. Daan: “Het belangrijkste vond ik dat het team, juist omdat het zo klein is, in dienst moest komen van Twente Airport. Je moet het doen met een beperkt aantal mensen, maar dan moet je wel zorgen voor commitment en dat kan niet als mensen vanuit een ander vliegveld ingehuurd worden. De wisselende openingstijden waren ook een doorn in het oog, dus ook dat moest anders. Door in ploegen te werken kunnen we zeven dagen in de week geopend zijn op vaste tijden. In de winter van 9.00 tot 17.00 uur (zondag vanaf 10.00 uur) en in de zomer doordeweeks zelfs van 8.00 tot 20.00 uur (zaterdag vanaf 9.00 uur en zondag vanaf 10.00 uur). Ook de brandweer (mensen en goede voertuigen) hebben we nu binnen het team geregeld, waardoor we niet meer afhankelijk zijn van derden en de verantwoordelijkheid bij de luchthaven zelf ligt, zoals het hoort. Natuurlijk blijven we een klein team, dus we doen nog steeds zoveel mogelijk zelf, maar door de arbeidsvoorwaarden goed te regelen is iedereen daar ook toe bereid en doen we het echt met zijn allen.” 

Doorzettingsvermogen belangrijker dan een opleiding

Op de vraag aan Laurens welke opleiding hij heeft gedaan en hoe hij bij Twente Airport terecht is gekomen, volgt een bijzonder verhaal. Laurens: “Mijn vader is helidekbeheerder bij Medisch Spectrum Twente (MST) en daardoor was de luchtvaart bij ons altijd een onderwerp van gesprek. In 2013 maakte ik mede dankzij het werk van mijn vader van dichtbij de ontwikkelingen rondom Twente Airport mee. Ik ben altijd een voorstander geweest van een operationeel vliegveld in de regio en dan niet zozeer voor vakantievluchten, maar ik wilde dat er gewoon weer gevlogen werd. Ik heb meerdere keren contact gezocht met het vliegveld om te horen hoe het met de ontwikkelingen stond en daarnaast heb ik alles gevolgd rondom de luchthaven, inclusief bijeenkomsten in het gemeentehuis en de omwonendenbijeenkomsten. Overal waar Twente Airport op de agenda stond, was ik aanwezig. Ondertussen was ik ook bezig met een vervolgopleiding. Eerst wilde ik officier helikoptervlieger worden bij Defensie, maar de keuring is streng en na een aantal selectierondes was dat helaas een gepasseerd station. Ik heb toen een blauwe maandag Rechten gestudeerd, maar dat vond ik niets, veel te theoretisch. Al die jaren contact met het vliegveld had wel effect, want in 2017 werd ik door de toenmalige directeur uitgenodigd voor de officiële opening van Twente Airport. In de tussentijd heb ik nog twee jaar fulltime bij een slagerij gewerkt, waardoor ik nog steeds regelmatig op Twente Airport kwam om broodjes en stamppotbuffetten af te leveren.”

Van slagerij naar Twente Airport

“In 2017 was er een vacature voor Assistent havenmeester en daar heb ik toen uiteraard op gesolliciteerd. Ze vroegen een aantal jaar werkervaring, dus ik werd afgewezen. In 2019 kwam er wederom een vacature online voor de functie Assistent havenmeester en Aeronautical Station Operator (ASO) voor 20 uur per week, waarbij werkervaring geen harde eis meer was. Ik heb weer gesolliciteerd, waarna ik op gesprek mocht komen. Ik kreeg eerst de mogelijkheid om drie maanden stage te lopen, zodat we van beide kanten konden bekijken of deze functie bij mij paste. Dit was direct al voor 40 uur in plaats van de aangegeven 20 uur. In die periode was er ook een grote Defensie-oefening van een week en toen wist ik het zeker: hier wil ik werken. Gelukkig dachten ze daar op Twente Airport ook zo over en kon ik fulltime aan de slag. In de afgelopen jaren heb ik veel geleerd van mijn collega’s, de opleiding vliegtuigbrandbestrijding kleine luchtvaart gevolgd, heb ik alles gelezen wat er qua wet- en regelgeving en handboeken beschikbaar is en heb ik, naast een Safetycursus in Berlijn, de interne opleiding tot Aeronautical Station Operator en havenmeester gevolgd.”

Dat je ook zonder relevante opleiding en met heel veel doorzettingsvermogen een heel eind komt, bewijst Laurens wel. Met als bekroning van zijn harde werken en inzet, vanaf 1 april dus havenmeester. Zijn droom was dat Twente Airport een operationele luchthaven zou blijven en nu een paar jaar later staat hij zelf aan het roer om zijn droom verder uit te bouwen. 

Toekomst Twente Airport

Op de vraag hoe Laurens de toekomst van Twente Airport ziet, antwoordt hij: “Ik heb geen glazen bol, maar we zijn met de huidige ontwikkelingen op de goede weg, zowel als de testluchthaven en het verder uitbouwen van de business aviation, die op termijn naar verwachting grotendeels elektrisch zal zijn. De luchthaven is een belangrijk stukje infrastructuur en door de strategische ligging van toegevoegde waarde voor de regio Twente. In de hele transitie naar duurzame luchtvaart kunnen we sowieso een belangrijke rol spelen. Niet alleen bij het testen en doorontwikkelen van de mogelijkheden met duurzame brandstoffen zoals elektriciteit en waterstof, maar ook op het gebied van onbemande luchtvaart. Innovaties komen alleen tot stand als er voldoende ruimte is om zoveel mogelijk te experimenteren en te testen. Als havenmeester zal ik samen met het team die ruimte en onze faciliteiten hier zoveel mogelijk voor inzetten. Ook zie ik hier bijvoorbeeld een mooie samenwerking tussen Twente Airport, Space53 en het Medisch Spectrum Twente (MST) als het gaat om medische transporten, zoals organen en bloed met drones. Space53 is net als wij gevestigd op Technology Base en ook het lijntje met MST is er door het werk van mijn vader natuurlijk al. We zijn met een heel mooi team bij de havendienst op Twente Airport, we staan voor elkaar klaar en zijn goed op elkaar ingespeeld. Dus wat de toekomst ook gaat brengen, wat dat betreft gaat het zeker goedkomen.”

Vliegen onder alle weersomstandigheden

Het verdere succes van Twente Airport is van meerdere factoren afhankelijk, maar het alleen kunnen landen en opstijgen onder goede zichtomstandigheden (VFR) is de belangrijkste belemmerende factor. Laurens: “Op dit moment zijn we te veel afhankelijk van de weersomstandigheden, terwijl het zakelijke verkeer en andere gebruikers bij elke weersomstandigheid willen kunnen landen en vertrekken. Met laaghangende bewolking moeten de vliegtuigen uitwijken naar een andere luchthaven en naast dat wij inkomsten mislopen, is het ook gewoon heel onhandig en kost het veel extra regelwerk als iemand niet in Twente kan landen. We kunnen dit oplossen met een PBN-procedure. Hiervoor heb je in tegenstelling tot de klassieke navigatiebronnen, zoals een Instrument Landing System (ILS) geen apparatuur op de grond nodig, maar wordt gebruikt gemaakt van satellietsignalen. Met zo’n procedure kan er ook bij verminderde zichtomstandigheden veilig geland en gestart worden. PBN-procedure zal dan ook een van de belangrijkste zaken zijn die we op korte termijn geregeld willen hebben.” 

Leukste aan werken op Twente Airport

Daan en Laurens zijn het er volledig over eens wat het leukste is aan werken op Twente Airport: “Geen dag is hetzelfde, juist omdat we allemaal meerdere functies hebben. Op Schiphol heb je bijvoorbeeld één functie en doe je elke dag min of meer hetzelfde werk, maar hier sta je de ene keer een vliegtuig af te tanken en de andere keer sta je stand-by met de brandweerauto. Juist omdat we zo’n kleine luchthaven (maar wel met een lange baan) zijn, krijg je met alles en iedereen te maken. Bijvoorbeeld met de flora en fauna, het onderhoud van de vliegtuigen en de communicatie met omwonenden en niet te vergeten de gebruikers. De afhankelijkheid van het weer zorgt wel eens voor frustratie, maar daar tegenover staat dat we het op mooie dagen juist extra druk hebben en we daar weer extra voldoening uit halen met z’n allen.” 

Veiligheid hoogste prioriteit

Daan blijft nog drie maanden bij Twente Airport, maar wil Laurens nu al wel vast een wijze les meegeven: “Gebruik vooral je boerenverstand en zorg dat bij alles wat er op en rond Twente Airport gebeurt, veiligheid voor jou altijd de hoogste prioriteit heeft en dat alles binnen de internationale en nationale wetgeving moet passen. Je bevindt je wel in een politiek speelveld waar je niet altijd vat op hebt. Jij bent degene die de veiligheid moet bewaken en aan de bel moet trekken als dat in het gedrang komt. Daarnaast is je team het belangrijkst, dus zorg er goed voor en dan weet ik zeker dat jullie gezamenlijk van Twente Airport een luchthaven kunnen maken waar veel gebeurt en waar alle ruimte en veel potentie is om te testen, experimenteren en door te ontwikkelen.”

Laurens bij 1Twente

Meer nieuws
Zo lost KLM Cityhopper een serieus probleem op 17 december 2024
Lees meer
Nieuwjaarsactie: gratis kom snert 13 december 2024
Lees meer
Eindejaarsactie: gratis oliebollen en chocolademelk 12 december 2024
Lees meer
Winteracties t/m januari 26 november 2024
Lees meer