Gerard: ‘Twente Airport heeft een lange en brede startbaan en het is er qua luchtverkeer nog rustig. Prima omstandigheden voor testvluchten met onze PH-LAB’. De projectleider is zo enthousiast dat hij Twente Airport als testlocatie zeker zal promoten bij vliegtuigfabrikanten.
Europees
De remproeven worden uitgevoerd in het kader van het Europese programma Future Sky Safety. Doel van het programma is het verminderen van een bepaald soort ongevallen, veroorzaakt door het van de baan raken van een vliegtuig. Wereldwijd gebeurt dat wekelijks en een van de oorzaken is water dat zich op de starbaan bevindt. Gerard legt uit: ‘Met onze proeven doen we kennis op van het remmen op een natte startbaan. We gebruiken daarvoor ons testvliegtuig met een modern remsysteem en moderne banden, vergelijkbaar met die van een Boeing of Airbus. De PH-LAB zit vol met gevoelige sensoren. Uiteindelijk moet op basis van de onderzoeksresultaten de regelgeving verbeterd worden’. Het Europese programma loopt ook volgend jaar nog door, maar het is nog niet bekend of er dan weer waterproeven worden uitgevoerd.
Vertrouwd
Het NLR is inmiddels vertrouwd met Twente Airport als testlocatie, want ook vorig jaar zijn er watertests uitgevoerd met de PH-LAB en een Airbus A400, een vrij nieuw militair transporttoestel. ‘Vorig jaar deden we proeven met zo’n 15-16 mm water op de startbaan. Dit jaar doen we het met de helft. Er worden zo’n 12-14 runs door de waterbak uitgevoerd, geremd en ongeremd, met een snelheid van 50-100 knopen’, aldus Gerard. Het water blijft op de startbaan liggen omdat er een grote rubberen band op aangebracht wordt.. Het water is afkomstig uit het Twentekanaal. Loonbedrijf Meilof uit Smilde heeft het water met een pompinstallatie opgezogen en vervoerd in twee grote vrachtauto’s. Voor een dag testen is 76.000 liter water nodig.
Foto's Remco de Wit