Tactisch
Voor majoor Sven, hoofd Air Land IntegrationCoordination Cell van het Korpst Commandotroepen, was de donderdag een van de hoogtepunten van de oefening: ‘De cross-load was de overgang van een tactische exfiltratie met helicopters naar een strategische extractie met de C-130. Binnen het scenario gebeurde deze actie onder tactische omstandigheden en was binnen 15 minuten uitgevoerd.’ De helikopters van de RED DAGGER-oefening waren afkomstig van het Defensie Helikoper Commando, gestationeerd op de vliegbasis Gilze-Rijen. Daarvandaan is de oefening uitgevoerd.
Samenwerking
Majoor Sven licht toe waar het bij RED DAGGER om draaide: ‘Binnen de oefening stond integratie tussen grond en lucht centraal. Vele facetten binnen het spectrum 3D werden gesynchroniseerd en beoefend. Grondgebonden vuursteun, luchtsteun en luchttransport, allen toegepast binnen een tactisch scenario.’ De majoor is zeer te spreken over de medewerking van Twente Airport: ‘Doordat de voormalige vliegbasis in handen is van de overheid, kan deze vrij eenvoudig betrokken worden bij een oefening zoals RED DAGGER. Lastig maar essentieel bij het organiseren van een dergelijke oefening is het kunnen beschikken over luchtruim. De medewerking van een actief vliegveld is hierbij ideaal.’
Task Force
Zo’n 200 militairen van land- en luchtmacht vormden tijdens de oefening de ‘Task Force’. Deze bestond uit een component Special Operations Task Group (SOTG) en een Special Operations Air Task Group (SOATG). De RED DAGGER-oefening vindt 1-2 maal per jaar plaats. Overigens werd er niet alleen geoefend op Twente Airport, maar ook in het laagvlieggebied Maas/Waal en de oefengebieden Oirschot, Leusderheide en Garderen. Het militaire vliegveld Deelen werd door de helikopters gebruikt als tank (refuel) locatie.
Foto's en artikel van Remco de Wit