Onder leiding van het Fraunhofer onderzoeksinstituut FFB in Münster start in april een nieuw onderzoeksproject om de mogelijkheden op het gebied van elektrisch aangedreven korte afstandsvluchten te verkennen, waaronder het ontwerpen van een testveld voor elektrisch vliegen tussen de partnersteden Enschede en Münster. Het project, MOMO C genaamd, vergt een investering van bijna 4 miljoen euro, gefinancierd door verschillende partijen.
Dit project wordt financieel ondersteund door verschillende Interreg partners, bestaande uit het Ministerie van Economische Zaken, Industrie, Klimaat en Energie NRW en de Nederlandse provincies Gelderland en Overijssel, de Europese Unie (Regionaal Ontwikkelingsfonds). Het project wordt uitgevoerd door het Fraunhofer onderzoeksinstituut FFB, de universiteiten van Twente en Münster, batterijontwikkelaar Albert Seine GmbH, de luchthavens van Twente en Münster/Osnabrück, luchtvaartpionier NRG2fly en de Industrie und Handelskammer (IHK) Nord Westfalen.
Het project richt zich op een mobiel accugebaseerd elektrisch laadsysteem dat naar het vliegtuig kan worden gereden als alternatief voor een altijd vaststaand laadstation. Dit is een cruciale vereiste voor kleine en middelgrote luchthavens om in de toekomst elektrisch te kunnen vliegen. Het project omvat het hele proces van ontwerp tot testfase. Voor deze fase wordt een speciale testomgeving ontwikkeld tussen Twente Airport en Münster Osnabrück International Airport.
Dit project laat opnieuw zien hoe vruchtbaar Duits-Nederlandse samenwerking zoals het TECH.LAND initiatief en onderzoeksprojecten zoals MOMO-C kunnen zijn om een duurzame grensoverschrijdende toekomst te genereren en hoe batterijen een belangrijke rol spelen in de overgang naar een duurzaam energiesysteem. Deze wereldwijde uitdaging wordt gestimuleerd door het Klimaatakkoord van Parijs (2015). Wet- en regelgeving zoals het Green Part van de EU, de Duitse 'Ereneuerbare-Energien-Gesetz' en het Nederlandse 'Klimaatakkoord' maken deze initiatieven relevanter dan ooit.