Hoe ver we in Nederland én Twente al zijn met de verduurzaming van de luchtvaart en of we over 10 jaar met het hele gezin elektrisch naar de Canarische Eilanden kunnen vliegen, hoor je tijdens het Campus Café op dinsdag 6 december.
Datum: 6 december 2022
Tijdstip: 15.30 tot 17.00 uur
Locatie: Twente Airport op Technology base
Programma
15.30 uur Inloop
15.45 uur Duurzame luchtvaart: positie van het Twentse ecosysteem, door Oost NL
16.05 uur De vlucht van thermoplastische composietendoor TPRC
16.25 uur H2 Big Drone, door Machinefabriek Boessenkool
16.45 uur Oplossingen voor de duurzame luchtvaart van morgen, door DEAC
17.05 uur Wrap up
17.15 uur Drinks
De vlucht van thermoplastische composieten
TPRC richt zich op het bevorderen van de grootschalige toepassing van thermoplastische composieten voor de snelle vervaardiging van geavanceerde structuren, door middel van fundamentele kennisontwikkeling. Door de gehele waardeketen bij het TPRC-consortium te betrekken, wordt ernaar gestreefd te voldoen aan de vraag naar lichtgewicht ontwerpen voor duurzamer vervoer in de toekomst.
Twente Airport
De goed onderhouden en lange start- en landingsbaan, de grote open ruimte, de huidige bestaande infrastructuur, het relatief rustige luchtruim en een mobiel oplaadstation voor het laden van elektrische vliegtuigen, maakt het mogelijk het elektrisch vliegen ook in Twente te stimuleren. Twente Airport neemt mede dankzij deze faciliteiten een centrale positie in Nederland in als kraamkamerfunctie voor de verduurzaming van de nationale en internationale luchtvaart, die harder nodig is dan ooit tevoren.
Duurzame luchtvaart: positie van het Twentse ecosysteem
In Oost-Nederland zit ongeveer 20% van de nationale luchtvaartsector. Met DEAC, E-Flight Academy, Electron, Lucy en vele anderen lopen we voorop in de elektrificatie van het (zakelijk) vliegverkeer. Er wordt gebouwd aan een nieuw ecosysteem in Oost-Nederland dat voorziet in nieuwe regionale mobiliteit (corridors) in de EU. Het doel is CO2-besparing, maar niet zozeer door de commerciële luchtvaart te verduurzamen, maar ter aanvulling op het treinverkeer, door het (zakelijk) autoverkeer op afstanden van 200 tot 500 km te vervangen door elektrisch vliegen (of andere duurzame oplossingen).
H2 Big Drone
Drone4, zusterbedrijf van Machinefabriek Boessenkool, heeft een batterij/elektrisch aangedreven drone ontwikkeld met een pay load van 150kg en een vliegtijd van ± 15 minuten. Samen met Saxion is Boessenkool bezig met de doorontwikkeling van deze mega drone naar een hybride waterstofdrone (fuell cell/batterij) met grotere actieradius voor agrarische toepassingen, defensie, transport en logistiek.
Oplossingen voor de duurzame luchtvaart van morgen
Het onderzoek- en expertisecentrum voor duurzame luchtvaart (DEAC) werkt samen met bedrijven, kennisinstellingen en overheden aan de oplossingen voor de duurzame luchtvaart van morgen. Ze willen hybride en elektrische luchtvaart mogelijk maken, met als belangrijkste doel: schoner, stiller en zuiniger vliegen.
Ook E-Flight Academy zet zich in om vliegen duurzamer te maken. Dat doen ze door waar dat kan elektrische vliegtuigen in te zetten. Ze vliegen met vliegtuigen van het type Pipistrel Velis Electro, een hypermoderne tweezitter van Sloveense makelij. Deze toestellen zijn speciaal ontwikkeld voor vliegopleidingen en maken het mogelijk piloten op te leiden zonder emissies uit te stoten tijdens de vlucht. De kennis en ervaring die ze daarmee opdoen is nodig om met grotere elektrische toestellen passagiers te kunnen vervoeren en wij daadwerkelijk elektrisch en emissievrij naar onze vakantiebestemming kunnen vliegen.
Al het weer het toelaat, zal er ook een Pipistrel op Twente Airport aanwezig zijn, zodat je met eigen ogen kunt zien hoe je vandaag de dag al schoner, stiller en zuiniger kunt vliegen.